تحقق تحول دیجیتال با فناوری 5G


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بعد از اینکه در سال های گذشته با ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه در دنیا مواجه بودیم، چند سالی است که صحبت از 5G یا همان نسل پنجم تلفن همراه مطرح می شود.

با توجه به کارکردها و کاربردهای شبکه 5G در ابعاد مختلف زندگی و بر اساس اعلام کارشناسان این حوزه، قرار است 5G مشکلاتی مانند سرعت کم، تاخیر که در شبکه های نسل های قبل وجود داشت را به حداقل ممکن خود برساند و تاثیر بسزایی در رشد اقتصاد دیجیتال و اینترنت اشیا داشته باشد.

به همین منظور پیاده سازی اینترنت اشیا، هوشمند سازی و ارائه سرویس های پهن باند و به طور کلی بخش عمده ای از تحول دیجیتال بر بستر 5G صورت می گیرد و همین موضوع اهمیت پرداختن به آن در ابعاد مختلف فنی، مقررات گذاری و تجاری را نشان می دهد.

پایش جنگل های گلستان برای جلوگیری از بروز حوادثی مانند آتش سوزی از پروژه هایی است که در حوزه اینترنت اشیا انجام شده و پروژه های مختلفی نیز در حوزه هوشمند سازی، واقعیت مجازی، آموزش از راه دور و سرویس های دیگر در حال انجام است که نیاز به پیاده سازی فناوری 5G را در کشور الزام آور کرده است.

بر اساس اعلام کارشناسان این حوزه، اپراتورهای مطرح و نام آشنای دنیا در حال طراحی و تست 5G هستند و در سال 2020 به صورت تجاری ارائه می شود و به دلیل اهمیت حرکت بر لبه تکنولوژی و سرعت تحولات در این حوزه، ایران نیز باید به سرعت در همین مسیر حرکت کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، اپراتورها می توانند با استفاده از فناوری در صنایع، در سال 2026 به درآمدی در حدود 619 میلیارد دلار برسند و در دوره زمانی 2020 تا 2035 سهم از کل GDP جهان حدود 7 درصد پیش بینی می شود.

اپراتورها در حال آماده سازی برای 5G هستند

نادر مکاری استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شهید مدرس درباره فعالیت هایی که در حوزه 5G در حال انجام است، گفت: در کشور اپراتورها در حال آماده سازی خود هستند و حرکت در ایران به صورت تدریجی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه اپراتورها می توانند نسخه آزمایشگاهی 5G را انجام دهند، افزود: این کار تاکنون انجام نشده اما در حال بررسی سناریوهای مهاجرت و برگزاری کلاس های آموزشی برای کارکنان خود در این حوزه هستند.

مکاری که در این حوزه در حال تحقیق و پژوهش است درباره اقداماتی که در دنیا در حوزه 5G انجام شده است با اشاره به اینکه تمام اپراتورهای مطرح و صاحب نام در دنیا بستر سازی لازم را برای 5G انجام داده اند، گفت: کشورهایی مانند آمریکا و حتی کشورهای همسایه نیز فرکانس های خود را برای 5G مشخص کرده اند و در این حوزه از ایران جلوتر هستند.

فعالیت ها بر مبنای 5G هنوز تجاری سازی نشده است

وی با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف پروژه هایی به صورت پایلوت در حال انجام است، افزود: کشور چین جراحی از راه دور را تست کرده و آلمان نیز در حال تست 5G بر روی خودروهای تولیدی خود است البته این برنامه ها هنوز تجاری سازی نشده است.

این استادیار دانشگاه به ویژگی های سرویس هایی که بر بستر 5G ارائه می شوند اشاره کرد و گفت: سرویس هایی مانند واقعیت افزوده و مجازی، موبایل برودبند( باند پهن)، سرویس هایی که کانکشن آنها بسیار بالاست و درحوزه اینترنت اشیا و هوشمند سازی بکار می رود و سومین دسته سرویس هایی هستند که به تاخیر حساسیت دارند و در آن قابلیت های بالایی مانند جراحی از راه دور، در بستر 5G ارائه می شوند.

وی درباره سرویس های حساس به تاخیر به نکته ای اشاره کرد که در آن فناوری باعث می شود که تاخیر در 5G تا یک میلی ثانیه کم شود.

مکاری به اقدامات مورد نیاز برای توسعه 5G در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران رگولاتوری در حال مشخص کردن طیف 5G است که احتمالا 3.5 گیگا هرتز است و به دلیل اینکه در این تکنولوژی پهنای باند بیشتری نیاز است فرکانس های بالاتری نیز می خواهیم.

وی مهم ترین گام در این حوزه 5G در کشور را مشخص شدن طیف فرکانس در این حوزه عنوان کرد که باید به سرعت انجام شود.

تاثیر تحریم ها بر 5G

این استادیار دانشگاه تصریح کرد: با وجود مشکلات تحریم اپراتورها به دنبال وارد کردن تجهیزات 5G هستند و با تایید تجهیزات توسط رگولاتوری می توانند این تجهیزات را وارد کنند.

وی با اشاره به اینکه 5G در تمام ابعاد صنعت، حمل و نقل، سلامت، کشاورزی، سرگرمی و آموزش بکار می رود، افزود: ایجاد نیاز برای استفاده از 5G نیز باید به صورت موازی با آماده سازی شبکه انجام شود تا زنجیره اقتصادی نیز در این حوزه شکل بگیرد.

ایران در حوزه 5G ورود خوبی داشته است

بر اساس همین گزارش، لیلا محمدی رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز درباره فعالیت های انجام شده در حوزه 5G  در ایران با اشاره به اینکه در ایران ورود خوبی به این موضوع شده است، گفت: کشور در مرحله ورود به مطلب و آشنایی با 5G و تربیت نیروی انسانی و شناسایی این حوزه و کارایی آن قرار دارد و تاکنون نیز خوب پیشرفته است.

وی به عملکرد پژوهشگاه ارتباطات در موضوع 5G پرداخت و افزود: پژوهشگاه ارتباطات از سال 94 به موضوع 5G وارد و فروم تشکیل داده است و با بخش های مختلف صنعت، دانشگاه و اپراتورها نشست های مشترکی برای تبیین موضوع برگزار کرده است.

محمدی درباره پروژه هایی مطالعاتی که در این زمینه انجام شده نیز گفت: پژوهشگاه ارتباطات پروژه ای در حوزه مباحث فنی، حقوقی و اقتصادی با بررسی های جامعی برای رگولاتوری انجام داده و ارائه کرده است.

رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات با اشاره به اینکه 5G موضوعات مختلفی را در بر می گیرد، تاکید کرد: حوزه 5G مباحث مربوط به طیف و مسائل حقوقی و ورود صنایع دیگر را دارد.

وی به موضوع الگوی استفاده از طیف در 5G اشاره کرد و افزود: الگوی استفاده از طیف در این حوزه با الگوی موجود متفاوت است چرا که در 5G هم باید قیمت پایین باشد و هم توانایی ارائه پهنای باند بالا وجود داشته باشد که با این الگوی موجود، طیف نمی رسد و تغییر این الگوها اهمیت بسیاری دارد.

محمدی تصریح کرد: بخشی از فرکانس های مورد نیاز در این حوزه در جای دیگری استفاده می شود و باید آزاد شود که این کار اقدام یک روزه ای نیست و زمان می برد.

کشوری به تنهایی امکان پیاده سازی 5G ندارد

وی درباره اقدامات اپراتورها برای پیاده سازی 5G، افزود: اپراتورها نیز مطالعات خود را با تشکیل گروه هایی آغاز کردند و تست های خیلی محدودی نیز انجام داده اند ولی اینکه بگوییم 5G پیاده سازی شده است وجود ندارد اما ورود خوبی داشته اند.

محمدی با اشاره به ابعاد مختلف فناوری 5G تاکید کرد: حوزه 5G به شکلی نیست که کشوری به تنهایی بتواند 5G را به پیش ببرد.

وی در نهایت تصریح کرد که ورود خوبی به این حوزه داشته ایم اما از فرصت ها به موقع استفاده نکردیم و با توجه به سرعت تحولات دست کشور در حوزه این فناوری خالی می ماند و فقط می توانیم از 5G استفاده جانبی داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، از نظر کارشناسان این حوزه آنچه که دارای اهمیت است این است که چه ما آماده باشیم و چه نباشیم فناوری وارد می شود و تاثیرات خود را نیز به جای می گذارد.

در موضوع 5G و کاربردهای آن کشور ما ورود خوبی به این موضوع داشته است اما برای اینکه در این حوزه از کشورهای صاحب فناوری و لبه تکنولوژی عقب نمانیم باید بسترهای لازم فنی، حقوقی و مقررات گذاری را هر چه سریع تر انجام دهیم چرا که ما باید در این فناوری که به عنوان یکی از بخش های تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال در آینده مطرح شده سهمی مهم داشته باشیم.

مجوز تاسیس شرکت‌ خلاق در حوزه گردشگری فضاپایه اعطا می‌شود


به گزارش خبرنگار کلیک به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، هادی رضایی با بیان اینکه رویداد تخصصی در حوزه‌ گردشگری فضاپایه همزمان با هفته جهانی فضا در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهرماه جاری برگزار می شود، افزود: «رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه‌ پارک‌ها وگردشگاه‌های موضوعی فضاپایه با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و سازمان فضایی ایران برگزار می‌شود.»

وی برگزاری این رویداد را بر اساس قراردادی عنوان کرد که با دانشگاه صنعتی شریف در خصوص پارک‌های فضاپایه به امضا رسیده و در دست اجراست و گفت: «این رویداد با هدف ترویج علم و فناوری فضایی در جامعه متناسب با ارزش‌های اسلامی و ایرانی برگزار خواهد شد.»

معاون پژوهش‌ و فناوری پژوهشگاه فضایی، ایجاد پارک‌های موضوعی را نیازمند سرمایه‌گذاری‌های زیاد دانست و گفت: «برخی شرکت ها تمایل خود را برای شرکت در این رویداد و سرمایه گذاری اعلام کرده اند.»

وی با بیان اینکه هم اکنون مواردی زیادی از پارک‌های موضوعی فضاپایه در کشورهای مختلف تاسیس شده است، گفت: «امارات متحده عربی اعزام فضانورد مریخ را در دستور کار قرار داده و بر این اساس ایجاد پارک موضوعی سرپوشیده‌ای را به منظور شبیه‌سازی مریخ راه‌اندازی کرده است.»

رضایی با اشاره به اینکه ایجاد پارک‌های موضوعی موجب کسب درآمد، رشد اقتصادی و آورده‌های فرهنگی و آموزشی می شود، اضافه کرد: «در کشور نیز پتانسیل‌های بالایی برای راه‌اندازی پارک‌های موضوعی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تپه‌های مریخی در دامغان، دره ستارگان جزیره قشم و رصدخانه‌ آلاشت در سواد کوه اشاره کرد.»

وی با بیان اینکه بر اساس فراخوان منتشر شده رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه‌ پارک‌ها و گردشگاه‌های موضوعی فضاپایه، صاحبان ایده می‌توانند ایده‌های خود را در حوزه‌های مرتبط تا دهم مهر ماه از طریق سایت spacepark.ir ارسال کنند، خاطرنشان کرد: «داوری طرح‌ها در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهر ماه صورت می‌گیرد و به سه تیم اول برتر این رویداد مجوز تاسیس شرکت‌های خلاق با همکاری معاونت علمی اعطا می‌شود. این شرکت‌ها از تسهیلاتی چون معافیت از مالیات برخوردار می‌شوند.»

هفته جهانی فضا همه ساله در روزهای ١٢ تا ١٨ مهرماه برگزار می شود. این رویداد به دلیل نخستین پرتاب ماهواره اسپوتنیک به فضا از سوی سازمان ملل نامگذاری شده است.

آلودگی هزاران رایانه ویندوزی به بدافزار


رسانه کلیک – هزاران رایانه ویندوزی در سراسر جهان به نوعی بدافزار آلوده شده‌اند که سیستم‌های آلوده را به پراکسی تبدیل کرده و از آن‌ها سوءاستفاده می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت بررسی مرکز افتا، هزاران رایانه ویندوزی در سراسر جهان به نوعی بدافزار آلوده شده‌اند که نسخه‌ای از Node.js را بارگیری و نصب می‌کند تا سیستم‌های آلوده را به پراکسی تبدیل کرده و از آن‌ها سوءاستفاده کند.

این بدافزار در گزارش مایکروسافت Nodersok و در گزارش سیسکو Divergent نام‌گذاری شده است و از طریق آگهی‌های مخرب که به اجبار فایل‌های HTA (برنامه HTML) را روی رایانه‌های کاربران بارگیری می‌کند، توزیع می‌شود.

کاربرانی که فایل‌های HTA مخرب را اجرا کنند، یک فرآیند آلودگی چند مرحله‌ای با اسکریپت‌های اکسل، جاوااسکریپت و PowerShell در رایانه آن‌ها آغاز می‌شود که در نهایت منجر به نصب بدافزار Nodersok می‌شود. این بدافزار دارای چندین مؤلفه است که هر کدام نقش خاص خود را ایفا می‌کنند.

ماژول PowerShell در بدافزار، Windows Defender و Windows Update را غیرفعال می‌کند. ماژول دیگر بدافزار، سطح دسترسی آن را به سطح SYSTEM ارتقا می‌دهد. همچنین دو ماژول دیگر WinDivert و Node.js در این بدافزار وجود دارد که برنامه‌های قانونی هستند. مورد اول برنامه‌ای برای دریافت و تعامل با بسته‌های شبکه و ماژول دوم یک ابزار شناخته شده برای اجرای جاوااسکریپت روی سرورهای وب است.

طبق گزارش‌های مایکروسافت و سیسکو، بدافزار از این دو برنامه قانونی برای آغاز پراکسی SOCKS روی میزبان‌های آلوده استفاده می‌کند. مایکروسافت ادعا کرده که بدافزار میزبان‌های آلوده را به پراکسی تبدیل کرده تا بتواند ترافیک مخرب را منتقل کند. از سوی دیگر ، سیسکو گزارش کرده که از این پراکسی‌ها برای سرقت کلیک استفاده شده است.

از آنجایی که مایکروسافت این بدافزار را گزارش کرده است، Windows Defender آن را شناسایی خواهد کرد.

مرکز افتا تاکید کرده که برای جلوگیری از آلودگی، بهترین توصیه این است که کاربران هیچ فایل HTA را اجرا نکنند، به خصوص فایل‌هایی که منابع آن‌ها نامعتبر است. طبق آمارهای مایکروسافت، Nodersok توانسته است طی چند هفته گذشته هزاران سیستم را آلوده کند.

فیسبوک و واتساپ پیام کاربران را در اختیار پلیس انگلستان قرار می دهند


رسانه کلیک – فیسبوک و واتساپ طی یک توافق از ماه آینده پیام کاربران در انگلستان را برای انجام تحقیقات جنایی در اختیار پلیس این کشور قرار می دهند.

شبکه های اجتماعی آمریکایی شامل فیسبوک و واتساپ، از ماه آینده باید پیام های رمزگذاری شده کاربران را در اختیار پلیس انگلستان قرار دهند. به تازگی در این زمینه توافقی میان دولت ایالات متحده آمریکا و انگلیس صورت گرفته است. یک منبع اعلام کرده این توافق ماه آینده میلادی به امضا می رسد و طی آن، شبکه های اجتماعی باید اطلاعات کاربرانی که در زمینه جنایی شامل تروریسم مشکوک هستند، با پلیس به اشتراک بگذارند.

در گذشته پلیس انگلستان به این موضوع اشاره کرده بود که ارسال پیام ها به صورت رمزگذاری شده، می تواند به نفع خلافکاران باشد. در همین راستا از شبکه های اجتماعی درخواست شده بود که راهی برای دسترسی سرویس های اطلاعاتی و امنیتی به این پیام ها ایجاد کنند. فیسبوک با ایجاد یک در پشتی برای دسترسی به اطلاعات کاربران مخالفت کرده؛ با این حال گفته اطلاعات افرادی که مشکوک به انجام کارهای غیرقانونی هستند، در اختیار مراجع قانونی قرار می دهد. این اقدام شاید باعث کاهش محبوبیت فیسبوک و واتساپ در انگلستان شود.

فیسبوک و واتساپ انگلستان

انگلستان و ایالات متحده آمریکا توافق کرده اند که شهروندان یکدیگر را مورد تحقیق قرار ندهند. آمریکا نمی تواند اطلاعات کسب شده از شرکت های انگلیسی را برای حکم اعدام مورد استفاده قرار دهد.

لغو توقف مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات


رسانه کلیک – روز گذشته دیوان عدالت اداری قرار موقتی برای توقف مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات در خصوص لزوم تایید صلاحیت تخصصی مدیران اپراتورها ابلاغ کرد؛ این قرار امروز از سوی دیوان لغو شد.

روز گذشته دیوان عدالت اداری قرار موقت توقف حکم برکناری مدیرعامل رایتل را صادر و اعلام کرد این مصوبه به شکل موقت کارایی ندارد. دیوان این مسئله را منوط به بررسی‌های بیشتر کرد. 

با گذشت یک روز از حکم قبلی، رئیس شعبه ۲۹ دیوان عدالت اداری طی حکمی اعلام کرد: با توجه به لایحه مورخ ۹۸/۷/۸ شکایت خود را مسترد و تقاضای لغو دستور موقت و مختومه‌شدن پرونده را دارد. نظر به این که مطابق مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات و آیین دادسری دیوان عدالت اداری صدور دستور موقت مبنی بر توقف اجرای آرا، تصمیمات و اقدامات یا الزامات به انجام وظیفه منوط به احراز ورود خسارت که در آینده جبران آن غیرممکن یا متعسر است، می‌باشد. چون دلایل و مستندات ارائه شده دلالت بر ورود خسارت به نحوی که جبران آن غیر ممکن یا متعسر باشد به لحاظ استرداد شکایت ندارد و فوریت امر نیز احراز نمی‌گردد، لذا موجبی برای صدور دستور موقت وجود ندارد. لذا مراتب لغو دستور موقت به انضمام دادنامه قبلی به فوریت ابلاغ گردد.

پس از آن که مدیرعاملی رایتل از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات غیرقانونی اعلام شد، نمایندگان شرکت رایتل در اعتراض به این تبصره، مسئله را به دیوان عدالت اداری کشاندند.
در شکایتی که خدمات ارتباطی رایتل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عمل آورده و در شعبه ۲۹ (۹ سابق) دیوان عدالت اداری به تصدی سعید شرافتی رئیس شعبه رسیدگی شده است، شاکی درخواست صدور دستور موقت مبنی بر جلوگیری از اجرای مصوبه کمیسیون مقررات و ارتباطات را داشت که رای دیوان نیز در همان راستا صادر شد.

بدافزار Nodersok سیستم شما را از طریق برنامه های وب آلوده می کند


رسانه کلیک – بدافزار Nodersok از برنامه های وب برای تبدیل کامپیوترهای شخصی به پروکسی های مناسب برای حمله استفاده می کند.

تنها بات نت ها نیستند که می توانند از کامپیوترهای شخصی برای اهداف شرورانه استفاده کنند. پژوهشگران مایکروسافت و سیسکو به تازگی با یک بدافزار جدید به نام Nodersok (یا دایورجنت) مواجه شده اند که با سوءاستفاده از برنامه های وب، سیستم های مختلف را به پروکسی مناسب جهت ارسال ترافیک اینترنتی مخاطره آمیز و مخرب تبدیل می کند.

این بدافزار، قربانی را وادار می کند تا از طریق دانلود یا تبلیغ فریبنده، یک فایل HTA را به اجرا در آورد. با اجرای این فایل، دنباله ای از رویدادهای پیچیده راه اندازی می شوند. کد جاوا اسکریپت در فایل HTA، یک فایل JavaScript مجزا را دانلود می کند که این فایل به نوبه خود، یک فرمان PowerShell را به اجرا در می آورد. این فرمان، ابزارهای متعددی را فعال کرده و باعث از کار افتادن محافظ ویندوز، درخواست کنترل بیشتر، ثبت و سرقت بسته های داده ای و یا ایجاد پروکسی مورد نظر می شوند. 

بدافزار Nodersok به منظور اجرای عملیات خرابکارانه خود، به برنامه های قانونی و مجاز وابسته است؛ چه این برنامه ها متعلق به ویندوز باشند و یا از جای دیگری دانلود شوند. جالب اینکه هیچ برنامه بدافزاری در حافظه ذخیره سازی کپی نمی شود. به همین خاطر، تیم امنیتی به سختی می تواند کدهای مخرب را بررسی کرده و عملیات مناسب جهت مقابله با بدافزار را اجرا کند.   

هنوز مشخص نشده که چه کسی مسئول ساخت و انتشار بدافزار Nodersok است. به نظر می رسد که این آلودگی بیشتر ساخته مجرمین عادی است و شامل دشمنان خطرناک نمی شود. سیسکو بر این باور است که Nodersok در وهله اول برای کلاه برداری کلیکی یا ایجاد خودکار کلیک های تبلیغاتی جهت افزایش درآمد از طریق وب سایت ها، طراحی شده است. اکثر قربانیان این حمله، کاربران معمولی و ساکن در کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا بوده اند، نه کاربران دولتی یا سازمانی.

کمپانی های مایکروسافت و سیسکو سعی دارند توانایی مقابله با این بدافزار را در سیستم های دفاعی خود حفظ کنند. البته بسیاری از افراد به این گونه منابع دسترسی ندارند. در ضمن نرم افزارهای آنتی ویروس معمولی به سختی قادر به تشخیص و حذف Nodersok هستند. طبق اعلام مایکروسافت، بدافزار Nodersok در هفته های اخیر، بیش از هزاران سیستم را مورد هجوم خود قرار داده است. متاسفانه تاکنون راه حل مناسبی جهت جلوگیری از این آلودگی پیشنهاد نشده است.

قیمت خودرو خارجی امروز | قیمت روز خودروهای وارداتی در 8 مهر 98


رسانه کلیک – قیمت خودرو خارجی در ماه های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. برای اطلاع از قیمت روز خودروهای وارداتی همراه ما باشید.

از سال گذشته تا به امروز، قیمت خودرو خارجی با افزایش چشمگیری در بازار همراه بوده است، به گونه ای که شاهد افزایش قیمت روز خودروهای وارداتی تا 3 برابر هستیم. با ثبات قیمت ارز و همچنین کاهش خریدار در هفته های اخیر، بازار خودروهای وارداتی با ثبات همراه بوده است. برخی فعالان حاضر در این بخش به کاهش قیمت خودروهای وارداتی در روزهای اخیر اشاره می کنند. این کاهش قیمت ها در مقایسه با افزایش قیمت آن ها در سال اخیر، ناچیز است (بیشتر بخوانید: برای آگاهی از قیمت خودروهای داخلی کلیک کنید).

قیمت روز خودرو خارجی

قیمت روز خودرو خارجی در بازار ایران

با اعمال تحریم ها از سوی ایالات متحده آمریکا و همچنین ممنوعیت واردات خودرو، بسیاری از شرکت های واردکننده خودرو مجبور به توقف کار خود شدند. در چنین وضعیتی، قیمت خودروهای وارداتی با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد، چرا که شاهد عرضه خودروهای وارداتی و خارجی در بازار نبودیم. در این میان، دلالان خودروهای وارداتی را خریداری و انبار کردند تا افزایش قیمت بیشتری را در بازار ایجاد کنند؛ با این حال عدم خرید خودرو از سوی مردم (به علت کاهش قدرت خرید)، باعث شد قیمت آن ها به ثبات نسبی برسد.

قیمت خودرو های وارداتی امروز

قیمت خودروهای وارداتی امروز در 8 مهر 98

در حال حاضر بسیاری از خودروهای وارداتی در بازار برای سال های 2017 و 2018 هستند و همچنین بسیاری از خودروها مانند محصولات مرسدس بنز توسط نمایندگی وارد ایران نمی شود و افرادی که آن ها را انبار کرده بودند، با قیمت های گزافی آن ها را به فروش می رسانند. برخی نمایندگی ها نیز با افزایش اندک قیمت ارز تصمیم به افزایش قیمت خودروهای خود می گیرند ولی کاهش قیمت ارز تاثیری در قیمت آن ها ندارد!

قیمت ماشین خارجی امروز

با توجه به نوسانات، اطلاع از قیمت خودرو های وارداتی امروز یا قیمت روز خودرو خارجی اهمیت بالایی برای خریداران دارد. با توجه به عدم واردات خودرو، تنها کاهش قیمت ارز می تواند باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد شود، البته برخی خبرها به امکان آزاد شدن واردات خودرو در ماه های آینده اشاره می کنند.

قیمت خودرو خارجی امروز به شرح زیر است:

نام خودرو

قیمت بازار (تومان)

قیمت نمایندگی (تومان)

کیا سراتو 2017 430,000,000 459,980,000
کیا سراتو 2018 450,000,000 469,790,000
کیا اسپورتیج 2017 700,000,000 629,140,000
کیا اسپورتیج 2018 790,000,000
کیا اپتیما 2017 640,000,000
کیا سورنتو 2017 920,000,000
کیا سورنتو 2018 1,100,000,000
هیوندای النترا 2017 427,000,000
هیوندای النترا 2018 450,000,000 489,000,000
هیوندای سوناتا LF 2017 570,000,000
هیوندای سوناتا 2018 هیبریدی GLS 625,000,000
هیوندای توسان 2017 580,000,000
هیوندای سانتافه 760,000,000
رنو داستر دو دیفرانسیل 325,000,000
رنو تلیسمان 2017 590,000,000
 رنو تلیسمان 2018 640,000,000
رنو کولئوس 2017 690,000,000
رنو کولئوس 2018 740,000,000
تویوتا CH-R مدل 2017 650,000,000
تویوتا CH-R استایل مدل 2018 860,000,000
تویوتا پریوس 2017 460,000,000
تیوتا راو 4 2017 870,000,000
تویوتا RAV4 مدل 2018 930,000,000
تویوتا هایلوکس 2016 اتوماتیک 900,000,000
لکسوس NX200 T 1,300,000,000
لکسوس NX200 T مدل F Sport 1,350,000,000
لکسوس NX300 H هفت کلید 1,220,000,000
لکسوس RX200T فول 2017 2,100,000,000
نیسان جوک اسکای پک 390,000,000
نیسان جوک پلاتینیوم 430,000,000
نیسان جوک اسپورت 490,000,000
نیسان ایکس تریل 2017 720,000,000
نیسان ایکس تریل 2018 840,000,000
دی اس DS3 مدل 2018 445,000,000
دی اس DS5 مدل 2018 620,000,000
دی اس DS6 مدل 2018 760,000,000
دی اس DS7 مدل 2018 1,470,000,000
میتسوبیشی میراژ 2018 240,000,000
میتسوبیشی لنسر 2017 330,000,000
میتسوبیشی لنسر 2018 365,000,000
میتسوبیشی ASX فول 2017 510,000,000
میتسوبیشی ASX فول 2018 550,000,000
میتسوبیشی اوتلندر 2018 665,000,000
میتسوبیشی اوتلندر PHEV 2018 790,000,000
پورشه باکستر 2017 2,150,000,000
پورشه ماکان 2017 2,500,000,000
سانگ یانگ تیولی 2017 325,000,000
سانگ یانگ تیولی 2018 355,000,000
سانگ یانگ کوراندو 2018 465,000,000
بی ام و 2018 899,000,000
بی ام و 220 1,349,000,000
بی ام و 230 1,625,000,000
بی ام و 330i 1,350,000,000
بی ام و 530 تیپ Perfection 2,100,000,000 2,099,000,000
بی ام و 730Li تیپ Legasy Sport 2,849,000,000
بی ام و 730Li تیپ Individual 2,999,000,000
بی ام و X1 مدل 25i 1,450,000,000 1,349,000,000
بی ام و X3 مدل 28i تیپ Dynamic 1,850,000,000
بی ام و X4 مدل 28i تیپ Exclusive 2,000,000,000
مینی کوپر 950,000,000 1,031,000,000
مینی کلابمن S 1,230,000,000
مینی کانتریمن S 1,330,000,000
فولکس واگن گلف GTI 820,000,000
فولکس واگن پاسات 800,000,000
فولکس واگن تیگوان 925,000,000
ولوو XC90 تیپ R-Design 3,000,000,000
بورگوارد BX5 625,000,000 568,500,000
بورگوارد BX7 810,000,000 685,000,000

حرکت وزارت صمت به سمت نوآوری


صبح امروز -دوشنبه- اولین مراسم صبحانه بیستونی با حضور باقر اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزیر صمت، رسول سرائیان دبیرکل نظام صنفی رایانه ای کشور، فعالان این حوزه و حضور ویدیو کنفرانسی سازمان های نظام صنفی چند استان برگزار شد.

رسول سرائیان در شروع این جلسه گفت: «باور ما این است که عامل اصلی تغییر در صنایع استفاده از فناوری اطلاعات است. پیرو دو جلسه‌ای که در وزارت صمت داشتیم، در خصوص انقلاب صنعتی چهارم و نقش نظام صنفی رایانه‌ای در این رخداد بزرگ صحبت کردیم که در نهایت سه اولویت به عنوان صنعت اول مشخص شد. صنایع نساجی، غذایی و فولاد جزو اولویت ها مطرح شدند. نظام صنفی رایانه‌ای ظرفیت و پتانسیل کامل بخش خصوصی را از جهات مختلف به کار می گیرد تا بتوانیم در این مسیر وزارت صمت و صنایع را همراهی کند. ما آماده ورود آی تی به صنایع هستیم.»

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه این نشست صبحگاهی گفت: «سال ۹۸ با مدنظر قرار دادن رونق تولید، یکی از محورهای اصلی برنامه های معاونت طرح و برنامه ریزی را به تغییر رویکرد از فضای مونتاژ کاری به نوآوری و استفاده از شرکت های دانش بنیان معطوف کردیم.»

سعید زرندی با اشاره به این که یکی از معضلاتی که صنعت و تولید کشور را تهدید می کند، فضایی است که در آن از نوآوری استفاده نمی‌شود، افزود: «خانواده وزارت صمت چیزی حدود ۳۷ درصد از اشتغال کشور و ۳۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تامین می‌کند که تاثیر زیادی در این حوزه و در کل اقتصاد کشور دارد. این اعداد نشان می‌دهد که صنایع دایره بزرگی در اقتصاد ایران را شامل می‌شوند. ما در بسیاری از حوزه ها به سمت مثبت حرکت کردیم و از لحاظ کمی رشد زیادی داشتیم اما متناسب با این رشد در رنکینگ‌های بین‌المللی بالا نرفتیم چون نتوانستیم به سمت کالای با ارزش افزوده حرکت کنیم.

رفتن به سمت ارزش افزوده تغییر نگاه جدی را در کشور می‌طلبد و اگر این تغییر رویکرد را نداشته باشیم، از لحاظ نقش آفرینی در حوزه ارزش افزوده رشد نخواهیم کرد. حرکت به سمت صنایع با ارزش افزوده بالاتر جزو گام‌های مهمی است که باید برداریم. باید از صنایع مزیت که ارزش افزوده بالایی دارند، استفاده کنیم. این تغییر جهت یکی دو روزه نیست و آن را برای خودمان الزامی می‌دانیم. ما باید برای ایجاد ارزش افزوده به همین صنایعی که در دسترس‌مان است دقت کنیم که این کار نیاز به فرهنگسازی در این حوزه دارد. ما چهار برنامه در حوزه فناوری را پیگیری کردیم. یکی مباحث ارتباطات صنعت و دانشگاه است تا بتوان از حضور دانشگاهیان در صنعت استفاده کرد.»

او ادامه داد: «دیگری مسئله مربوط به واردات است. ما باید به سمت جایگزینی و تولید محصولات وارداتی برویم و در کنار آن به سمت طراحی کالاهایی برویم که فناوری آن برای ما قابل دسترسی است. قدم دیگر ما ارتباط بین شرکت‌های دانشی با حوزه صنعت است که در این خصوص صد شرکت را هدف گذاری کردیم و تعامل‌مان با آن‌ها آغاز شده است.

نکته آخر این که موضوع تحولات دیجیتال موضوع راهبردی برای صنعت است و باید به آن اهتمام ویژه داشته باشیم. برای سال آینده در نظر داریم محور فعالیت‌های وزارتخانه را به سمت مباحث نوآوری در حوزه صنعت، معدن و تجارت ببریم. فعالیت هایی که در حال حاضر انجام می دهیم، پیش نیازهای رسیدن به این هدف است.»

معاون وزیر صمت تصریح کرد: «تحول دیجیتال و اهمیت بر کسی پوشیده نیست. انقلاب صنعتی چهارم در بخش صنعت تغییرات جدی ایجاد خواهد کرد که یکی از آن‌ها هم افزایی تکنولوژی هاست. اساس این تکنولوژی جدید سنسورها، اینترنت اشیا و واقعیت افزوده است که موبایل پایه تمام آن‌ها به حساب می آید. این رویکرد از سال ۲۰۱۵ در کل دنیا دیده می شود و ما نیز برای این که شکاف جدی در تکنولوژی مان پیش نیاید، باید به سرعت به آن ورود کنیم.»

او افزود: «ما از دو سال قبل مطالعاتی را آغاز کرده‌ایم اما خیلی موفق نبوده‌ایم و هنوز به حد کفایت نرسیده‌ایم. باید به سمت فناوری حرکت کنیم. در صحبت های وزیر صمت هم بارها شنیده ایم که به حضور استارتاپ ها تاکید داشته‌اند. ما هم در سطح وزارت‌خانه کارهایی را انجام داده‌ایم و گفته‌ایم که شرکت های بزرگ باید برنامه همکاری با استارتاپ ها را تدوین کرده و به ما ارائه کنند.  

با همکاری هایی که با سازمان گسترش انجام داده ایم، آمادگی برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم را داریم و برحسب نیاز قدم‌هایی را برداشته‌ایم و می دانیم چالش هایی سر راهمان است. یکی از چالش ها ضعف دولت در وضعیت چشم اندازهای فناوری و عدم یکپارچگی در این حوزه است، برای همراه شدن با انقلاب صنعتی همه باید خودشان را با آن تنظیم کنند. جایی مثل نظام صنفی که دولتی است بیاید و همکاری داشته باشد. بحث ظرفیت و زیرساخت ناکافی برای کسب وکار، توانایی اندک دولت برای انطباق با کسب و کار دیجیتال، به روز نبودن قوانین کار، مشکلات رگولاتوری، نکاتی است که باید درباره آن تدبیر کرد.»

او تاکید کرد: «نیاز است در ابعاد مختلف در حوزه حاکمیتی طراحی هایی انجام بدهیم. سه حوزه هدف را شناسایی و در حال کار کردن روی آن هستیم. در حوزه حاکمیت چند سرفصل برای تغییر اکوسیستم نوآوری فناورانه را مدنظر قرار دادیم که باید آن ها را طراحی کنیم. در انقلاب صنعتی چهارم باید به مواردی مانند تغییرات نظام حکمرانی، ارتقا رشد نظام انسانی، تغییر فضای نیروی انسانی، تغییر نظام رگولاتوری، فرهنگسازی و… دقت کرده و مقدمات آن را فراهم کنیم. شرکت‌های ما باید آماده پذیرش این تحولات شوند. نیاز است نگاه ما به تغییرات فناورانه از حوزه سمبلیک خارج شده و به سمت عمل حرکت کند. اگر به این سمت نرویم رو به زوال خواهیم رفت. ما پس از رتبه‌بندی شرکت‌ها در حوزه صنعت و معدن و تجارت، شرکت‌های بزرگ و توانمند با رتبه‌های بالا را الزام کردیم تا هدایتگر ١٠ تا ١۵ شرکت و استارت‌آپ باشند و برنامه همکاری‌شان را به ما ارائه بدهند.»

قیمت خودرو داخلی امروز | قیمت روز خودرو در 8 مهر 98


رسانه کلیک – در این مطلب قیمت خودرو داخلی روز را برای شما آماده کرده ایم. برای اطلاع از قیمت روز خودرو داخلی در بازار ایران در این مطلب همراه ما باشید.

قیمت خودروهای داخلی با تغییرات زیادی در روزهای مختلف همراه است و اخیرا نیز روند کاهشی به خود گرفته است. این موضوع باعث شده اطلاع از قیمت خودرو داخلی از اهمیت بالایی برای خریداران برخوردار باشد. در این مطلب قیمت خودرو داخلی آماده شده است.

قیمت روز خودرو داخلی در بازار ایران

قیمت روز خودرو داخلی

قیمت خودرو در ایران به صورت کارخانه ای و قیمت در بازار آزاد است. فاصله زیادی میان این دو قیمت وجود دارد؛ با این حال در روزهای اخیر با افزایش عرضه از سوی شرکت ها، شاهد کاهش این اختلاف هستیم. در صورتی که شرکت ها همچنان به افزایش عرضه خودرو و تحویل خودروهای پیش فروش شده و فروش فوری به خریداران ادامه دهند، شاهد کاهش بیشتر قیمت ها در بازار آزاد خواهیم بود. ایران خودرو و سایپا در ماه های گذشته طرح های متنوعی را برای فروش محصولات خود در نظر گرفتند که باعث افزایش عرضه خودرو به بازار آزاد شده است، البته برخی خریداران نسبت به عدم تحویل خودروهای خود گله‌ دارند (بیشتر بخوانید: برای آگاهی از قیمت خودروهای خارجی کلیک کنید).

در هفته های گذشته اخبار زیادی در رابطه با صنعت خودروی ایران به اینترنت راه پیدا کرد. از مهم ترین آن ها می توان به تغییر مدیر عامل ایران خودرو اشاره کرد (فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو شد). ظاهرا این تغییر در مدیریت ایران خودرو نیز دلیلی بر کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد بوده است. علاوه بر این مورد، یکی از نمایندگان اعلام کرد که عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده جرم است (عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده جرم است).

قیمت خودروهای داخلی امروز در 8 مهر 98

قیمت خودرو های داخلی امروز

قیمت خودروها به صورت روزانه در بازار ایران تغییر می کند، البته احتمال قیمت کارخانه ای آن ها نیز وجود دارد. در ادامه قیمت خودرو داخلی امروز شرکت های مختلف مانند ایران خودرو و سایپا را برای شما آماده کرده ایم که به شرح زیر هستند:

نام خودرو

قیمت بازار (تومان)

قیمت کارخانه (تومان)

وانت آریسان 52,400,000 51,500,000
سمند EF7 80,200,000 69,773,000
سمند LX 72,100,000 66,770,000
سمند سورن 92,000,000 82,558,000
دنا 108,000,000
دنا پلاس 119,000,000 110,934,000
پژو 405 GLX 70,500,000 63,158,000
پژو 405 SLX 79,000,000 67,880,000
پژو پارس 89,000,000 78,338,000
پژو پارس LX 101,500,000 84,720,000
پژو پارس اتوماتیک 128,000,000
پژو 207 دنده ای 115,000,000 96,730,000
پژو 207 اتوماتیک 154,000,000
پژو 207 صندوقدار 145,000,000
پژو 206 تیپ 2 75,800,000 67,283,000
پژو 206 تیپ 5 91,000,000 83,690,000
پژ, 206 صندوقدار 91,000,000 80,213,000
پژو 2008 293,000,000 114,994,000
H30 کراس 129,000,000 76,500,000
رانا LX 74,000,000 67,203,000
رنو تندر 90 E2 119,000,000
هایما S5 توربو 239,000,000
هایما اس 7 توربو 266,000,000
سوزوکی ویتارا 460,000,000
سایپا 111 46,100,000 39,681,000
سایپا 131 40,900,000 37,641,000
سایپا 132 43,000,000 38,441,000
سایپا 151 43,000,000 40,313,000
تیبا صندوقدار 50,900,000 46,443,000
تیبا 2 53,000,000 51,603,000
 ساینا 53,300,000 55,943,000
ساینا اتوماتیک 73,000,000
کوییک دنده ای 60,400,000 61,200,000
کوییک اتوماتیک 90,300,000 69,000,000
وانت زامیاد گازسوز 80,200,000 77,300,000
آریو اتوماتیک 125,000,000
چانگان CS35 170,000,000 155,000,000
کیا سراتو اتوماتیک 280,000,000 295,000,000
سیتروئن C3 تیپ 1 318,000,000 238,450,000
سیتروئن C3 تیپ 2 325,000,000 241,950,000
برلیانس H220 دنده ای 88,000,000 64,200,000
برلیانس H230 دنده ای 89,000,000 64,500,000
برلیانس H320 119,000,000 88,400,000
برلیانس H320 اتوماتیک 151,000,000 102,400,000
برلیانس H330 124,000,000 89,500,000
برلیانس H330 اتوماتیک 159,000,000 107,400,000
برلیانس کراس 165,000,000 115,400,000
رنو ساندرو اتوماتیک 165,000,000 110,400,000
رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک 174,500,000 122,700,000
ام وی ام 315 هاچ بک 120,000,000 140,200,000
ام وی ام X22 دنده ای 152,000,000 161,800,000
ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت 187,000,000 203,800,000
ام وی ام X33 215,000,000 236,000,000
چری آریزو 5 دنده ای 180,000,000 198,700,000
چری آریزو 5 توربو 215,000,000 246,600,000
چری آریزو 6 340,000,000 372,100,000
چری تیگو 5 IE 279,000,000 328,600,000
چری تیگو 7 IE 387,000,000 437,300,000
جک J4 اتوماتیک 138,000,000 149,900,000
جک S3 اتوماتیک 183,000,000 210,000,000
جک S5 اتوماتیک 259,000,000 299,000,000
هیوندای I20 280,000,000
هیوندای اکسنت 260,000,000
هیوندای النترا 420,000,000
هیوندای توسان 580,000,000
هیوندای سانتافه 710,000,000
هیوندای آزرا 2019 870,000,000 950,000,000
مزدا 3 362,000,000 273,000,000
بسترن B30 167,000,000 124,300,000
هاوال H2 264,000,000
بیسو T3 تیپ EX 245,000,000 249,000,000
بی وای دی S6 265,000,000
ام جی 360 اتوماتیک 197,000,000
جیلی GC6 اتوماتیک 135,000,000 162,000,000
هن تنگ X5 239,000,000
هن تنگ X7 570,000,000 229,000,000
فوتون ساوانا 420,000,000 374,000,000
کوپا رویال 330,000,000
کوپا Flagship 374,000,000
وانت دو کابین آسنا 360,000,000 318,000,000

تولید کدام خودروها در ایران متوقف شده است؟


رسانه کلیک – تولید خودرو در ایران در ماه های گذشته با کاهش روبه‌رو شده است. علاوه بر این موضوع، شاهد توقف تولید 8 خودرو نیز هستیم.

با پایان ماه شهریور و ورود به مهر ماه، شرکت های تولیدکننده خودرو در گزارشی خبر از میزان تولید محصولات خود می دهند. بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده، تولید انواع خودروی سواری در 6 ماه نخست سال 1398 برابر با 376 هزار دستگاه بوده که کاهش 30 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از خود نشان می دهد. در کنار کاهش تولید خودرو در ایران، شاهد خروج 8 خودرو از خط تولید نیز هستیم.

بر اساس گزارش های جدید، تولید خودروهای سراتو، آریو، سوزوکی گرند ویتارا، تندر 90 ایران خودرو، تندر 90 پارس خودرو، ساندرو، پارس تندر و اچ سی کراس در شهریور ماه متوقف شده است. در گذشته شرکت کیا همکاری خود با شرکت سایپا را قطع کرده بود که این موضوع، توقف تولید سراتو را در پی داشت (تولید کیا سراتو متوقف شد؛ شوک جدید به صنعت خودروی ایران). در اقدامی عجیب و برخلاف انتظار بازار، با توقف تولید این خودرو قیمت آن در بازار کاهش  پیدا کرد. در حال حاضر قیمت کیا سراتو در بازار نسبت به قیمت نمایندگی، نزدیک به 10 میلیون تومان کمتر است (قیمت خودروهای داخلی).

در گزارش های منتشر شده، شرکت های مختلف میزان تولید محصولات خود را اعلام کرده اند. در این میان، سایپا با تولید 179 هزار و 813 دستگاه در مقام اول قرار گرفته است. علت اصلی این میزان فروش را باید مربوط به تحویل خودروهای دارای کسری قطعه جستجو کرد. در حقیقت سایپا در ماه های گذشته با تامین قطعات و همچنین طرح های فروش فوری، توانسته تعداد بالایی خودرو به خریداران تحویل دهد.

توقف تولید خودرو سوزوکی گرند ویتارا

ایران خودرو به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور توانسته در 6 ماهه ابتدایی سال، تولیدی برابر با 158 هزار و 617 دستگاه داشته باشد. این میزان تولید در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهشی 40 درصدی را نشان می دهد. در این میان تولید برخی محصولات متوقف شده است. با توجه به خروج شرکت رنو از ایران به علت تحریم های ایالات متحده آمریکا، توقف تولید محصولات این برند فرانسوی منطقی به نظر می رسد.

یکی از مواردی که در گزارش ایران خودرو جلب توجه می کند، توقف کامل تولید خودروی H30 کراس در شهریور ماه امسال است. به نظر می رسد دانگ فنگ نیز به جمع تحریم کنندگان صنعت خودروی ایران پیوسته و دیگر برای ایران خودرو قطعات ارسال نمی کند. با توجه به احتمال خروج دانگ فنگ از بازار ایران، شاید شرکت های چینی دیگر نیز چنین رویه ای را در پیش بگیرند و بازار ایران را ترک کنند.